Heen en weer

10 maart 2011 - Stavanger-Sandnes, Noorwegen

We zijn even onderweg geweest....daar heb ik maar de helft van mee gekregen, want ik lag een deel daarvan in m'n bedje, maar toch. Een hele aktie.
Het gevolg van opruimen is ook opbergen....dus moet al het overtollige materiaal op de wal gezet worden tot eind september....dan zijn we klaar op de Noordzee en pikken het weer op.
Natuurlijk hadden we daar ook weer wat neergelegd voordat we met testen begonnen en dat hebben we weer aan boord. Veel extra plek heeft dat niet opgeleverd, maar dat komt nog. Als het goed is zijn we nu weer ongeveer op dezelfde plek als daarvoor ( iets minder diep) en gaan we, als het weer licht wordt, ankers leggen. Dat heb ik nog niet mee gemaakt , dus weer een leermoment. De loadmeting van de ankerwinches heb ik wel gecallibreerd. Dat zag er allemaal "lang niet gebruikt" uit en dat is een understatement. Ik ben benieuwd....zo kun je ook ontroesten....
En dan moet er een schroef onderuit...die is aan z'n draaiuren. Daarvoor komen er duikers aan boord en moet de habitat ( een soort duikklok) onder het schip gehangen worden. Dat is één van de redenen dat we voor anker gaan....Je wilt geen vleesmolens hebben draaien als er gedoken wordt en mensen onder het schip werken.
Genoeg te beleven...ik houd jullie verder op de hoogte.