Aan een draadje

14 maart 2011 - Stavanger-Sandnes, Noorwegen

De ankers zijn uit. Als een spin in het web hangt het schip er tussen. Drie op elke hoek en dan een kilometer verderop de boei. Die boeien zijn ongeveer twee meter hoog en daarna een meter bij een meter. Voorzien van licht en nummer in mooi geel.
Voor het leggen wordt er gebruik gemaakt van een zeesleper..."anchor-handling tug" die het anker achter zig aansleept en de boei op het achterdek heeft liggen. Op de juiste plek loslaten en zinken....klaar.
Als je nu naar de ankerwinches kijkt, dan kun je zien dat het ontroesten goed geholpen heeft.
Alles ligt onder de prut. Een goed moment om verder onderhoud te gaan doen, want nu kan alles getest worden en jawel...ik ben ermee bezig met een tweetal maleisiërs.
Bij het terughalen van de ankers komt er natuurlijk veel water mee en dat zien we terug. Een aantal schakelaars met koperen delen aan de binnekant, blijken door electrolyse geen koper meer te bevatten, maar een witachtige vervanger......Het opknappen cq vervangen is een uitdaging. Verder worden alle verbindingen getest en natuurlijk ook de werking. Zolang de ankerdraden maar op de rem blijven staan en het niet gaat stormen is dat geen probleem.
Verder zijn we aan boord begonnen met het vervangen van een schroef ( 5 jaarlijks). Daarvoor wordt m.b.v. duikers een gele bak onder het schip geklemt. Daar laat men de schroef in zakken. Dichtmaken en leegpompen. De schroef losmaken van het schip en daarna de bak weer vol laten lopen en omhoog brengen. Leegpompen en de schroef eruit. Nieuwe erin en omgekeerd weer terug. Klaar is Kees......maar uiteindelijk duurt het wel twee weken.
Groeten, Geert