Vaste grond onder de voeten

21 maart 2011 - Stavanger-Sandnes, Noorwegen

Dit weekend hebben we stap-permissie gekregen en daar hebben we ook gebruik van gemaakt. Stavanger, here we come. Er was een bootje ( boot à 65 km/uur) geregeld, die een pendelverbinding onderhield met de wal.
We hoefden zelf niet te varen, dus drinken mocht. Helaas....de bonus is nog niet binnen. Dat vraagt wel om enige voorzichtigheid.
Zaterdag hadden we ook een missie...het scoren van een geluidskaart voor de chef en navigatie-lampjes voor de "Man Over Boord boot". Als je een stad goed wilt leren kennen is zo'n missie een goede instapper. Na 1,5 uur wel de stad gezien, maar geen passende winkel of juiste artikelen. Zijn we uiteindelijk toch nog even naar de kroeg gestrompeld en hebben daar een plekje op het zonnige terras veroverd. Letterlijk, want de kade was ook het startpunt van de supporters van "Viking", een voetbalploeg uit Stavanger, voor een uitwedstrijd in Oslo.
Bijna geen zitplaatsen vrij, maar met enig overwicht en vooral doorzettingsvermogen is het toch gelukt. Na een paar aquavitjes moesten we toch weer aan boord.
Zondag was er nog een pendel...geen winkels open, dus het was rustig aan boord. Met z'n tweeen opstappen met het voornemen om niet te gaan winkelen. Dat is wel gelukt, maar we zijn wel in het Ojlmuseum (offshore-museum) uitgekomen.
Grofweg een overzicht van 40 jaar Noorse offshore. Leuk om eens te bekijken. De eerste onderzeers en vooral veel maquettes van schepen en plaformen. Ongeveer een uurtje vertier.
Daarna natuurlijk toch nog even de kroeg endat was het weekend alweer. Op beide dagen zijn we na afloop nog snel even de kombuis ingestapt om de cook te beroven van een heerlijke snack. Missie geslaagd.
Helemaal klaar om weer een week weg te klussen.