De eerste keer Noorwegen in 2011

2 maart 2011 - Stavanger-Sandnes, Noorwegen

We zijn weer op reis.......Vandaag om 5 uur het bedje uit om op tijd op Schiphol te staan. Broodjes mee voor onderweg. De treinreis ging zeer voorspoedig...niet vergeten uit te checken bij het station....dat was ook gelukt en toen naar de koffie. Eerst nog een slof sigaretten gescoord voor een collega. De Thialf is namelijk beroofd door de Noorse douane...die kwamen aan boord en toen bleek er niets te kloppen qua lijsten en bergplaatsen..Ook hadden de honden hierin een positieve bijdrage. Je mag namelijk in een haven binnen de territoriale wateren niet tax-free verkopen. En als dat toch gebeurd.....jammer. Dikke boete en alles in beslag.
Er werd me ook door de cassiere vriendelijk verteld dat ik er maar twee honderd mee mocht nemen naar Noorwegen en de boetes hoog zijn. Nu kost een pakje Marlboro in Noorwegen omgerekend 9,50 euro en tax-free 3,45 dus dat verschil is er wel.
Om 10.00 uur ( na de koffie) de lucht in en 1,5 uur later in Stavanger. Nu was het een grote aflossing, dus we konden niet allemaal in 1x in de bus en boot. Wachten dus.
Dat werden de eerste Noorse garnalen, op een broodje welliswaar, maar heerlijk. Weer een bakkie en toen was de bus ook terug. Naar het bootje. Dat was wel een ritje van een half uur, want het vliegveld ligt aan de ene kant van Stavanger en de Thialf natuurlijk aan de andere. En Stavanger beslaat een hele grote oppervlakte. we liggen vlak bij Mekjavik, waar we ook eerst de jackets heen brengen en doorsnijden. Daar gaan we de kranen testen ( 5 jaarlijkse certificaten) en ook alle andere papieren weer op orde brengen, zodat we mogen blijfen werken. Dat wordt de komende twee weken en daarna wordt er nog rest onderhoud gedaan.
Ik werk weer in de nacht ( 0.00-12.00) dus ik heb eerst m'n bedje even opgezocht...geen succes, maar voor het gevoel...Zo even een ontbijtje en dan gaan we er weer tegen aan.